kochamy soki - esencję natury

kochamy soki
esencję natury

Jarmuż – właściwości i wartości odżywcze

Superfoods to najnowszy trend w branży zdrowia i fitnessu i to nie bez powodu. Superfoodds to produkty pełne składników odżywczych, które mogą poprawić ogólny stan zdrowia i samopoczucie. Jarmuż jest jednym z tych produktów. W tym artykule omówimy korzyści płynące ze spożywania jarmużu, a także jego wartości odżywczych.

Spis treści

Co to jest jarmuż ? Co to za warzywo?

Jarmuż, to zielone warzywo ktore jest odmianą kapusty z długimi, zielonymi pomarszczonymi i twardymi liśćmi.

Jarmuż posiada dużą ilość witaminy, białka i minerałów, takich jak potas i żelazo, magnez, cynk, sole mineralne wapnia i potasu i sulforafan, które są niezbędnymi minerałami w diecie.

To czyni jarmuż jednym z najzdrowszych warzyw liściastych

jarmuż, jarmuz

Liście Jarmużu – wartości odżywcze i witaminy

Jarmuż to superżywność, która jest bogata w witaminy, minerały i przeciwutleniacze.

Jest on także bogaty w witaminę C, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Witamina C pomaga także w leczeniu i zapobieganiu chorobom, takim jak cukrzyca, nowotwory i choroby układu krążenia.

Jarmuż jest również bogaty w witaminę A, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wzroku i skóry. Witamina A pomaga także w leczeniu i zapobieganiu chorobom, takim jak cukrzyca, nowotwory i choroby układu krążenia.

Jest również źródłem witaminy K, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania kości i zębów. Witamina K pomaga także w leczeniu i zapobieganiu chorobom, takim jak osteoporoza, nowotwory i choroby układu krążenia.

Świeże liście jarmużu to bomba witaminowa i jedno z najlepszych warzyw na soki

Jedna filiżanka surowego jarmużu (około 70 gramów ) przekłda sie na około 30 ml świeżo wyciśniętego soku

  • Witamina A: 206% dziennego zapotrzebowania (z beta-karotenu)
  • Witamina K: 684% dziennego zapotrzebowania (DZ)
  • Witamina C: 134% DZ
  • Witamina B6: 9% DZ
  • Mangan: 26% DZ
  • Wapń: 9% DZ
  • Miedź: 10% DZ
  • Potas: 9% DZ
  • Magnez: 6% DZ
  • Zawiera również 3% lub więcej DV dla witaminy B1 (tiaminy), witaminy B2 (ryboflawiny), witaminy B3 (niacyny), żelaza i fosforu

Na co pomaga jarmuż? – Jarmuż właściwości zdrowotne

Właściwości antynowotworowe jarmużu

Jarmuż ma właściwości przeciwnowotworowe, które można przypisać obecności sulforofanu, który ma zdolność do działania przeciwutleniającego.

Warzywa krzyżowe, w tym jarmuż, były intensywnie badane pod kątem ich zdolności do hamowania wzrostu komórek rakowych in vitro. Są one bogate w jest skarbem sulforafanu, potężnego środka przeciwnowotworowego. Sulforafan jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów.

Jarmuż ma wysoką zawartość witaminy K, rzadko występującej w innych owocach.

Witamina K pomaga zapobiegać rakowi, rakowi wątroby, pęcherzowi żółciowemu, piersi i jajnikom.

Tak więc jedzenie jarmużu może zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych

Jarmuż wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego

Jarmuż jest bogaty w witaminy i minerały, które pomagają utrzymać w zdrowiu układ krążenia. Elementy dominują układ bogaty w potas powodując tętnice powodujące droższe naczynia krwionośne powodujące swobodny przepływ krwi.

Jarmuż jest skarbem witamin i warzyw zawierają więcej niż tylko pietruszki i papryki. Wapń reguluje również ciśnienie krwi. Kale zawiera witaminę C, która pomaga uszczelnić lub wzmocnić naczynia serca, hamuje utlenianie i zapobiega miażdżycy.

Wplyw jarmużu na zdrowie oczu

Kolejną z niesamowitych korzyści zdrowotnych jarmużu jest to, że może poprawić wzrok dzięki obecności luteiny i zeaksantyny, dwóch związków, które nadają tej liściastej zieleni charakterystyczny odcień, a osobob jedzącym je pomagają zapobiegać zwyrodnieniu plamki żółtej i zaćmie.

Zeaksantyna i luteina działa w oku jako przeciwutleniacze i filtruje szkodliwe, wysokoenergetyczne fale niebieskiego światła.

Wpływ Jarmużu na Serce

Silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne jarmużu sprawiają, że jest to idealna żywność wspomagająca zdrowe serce. Zawiera również wiele mikroelementów , które są kluczowe dla zdrowia serca, w tym witaminę K, potas i kwasy tłuszczowe omega-3.

Jarmuż wspomaga zdrowy rozwój płodu

Kolejną z kluczowych zalet jarmużu jest jego zdolność do promowania zdrowego rozwoju płodu. Dzieje się tak, ponieważ jest cennym źródłem kwasu foliowego , który jest niezbędny w zapobieganiu wadom wrodzonym i promowaniu zdrowego tworzenia cewki nerwowej.

Kwas foliowy może również zmniejszyć ryzyko innych powikłań ciąży, w tym niedokrwistości i przedwczesnego porodu.

Jarmuż jest również bogaty w witaminę K, wapń i miedź, które są niezbędne dla zdrowia kości i budowy szkieletu podczas ciąży. Zapewnienie wystarczającej ilości tych składników odżywczych jest również ważne podczas karmienia piersią.

Indole zawarte w liściach jarmużu hamują wydzielanie aktywnych estrogenów,

Detosykacja i Odkwaszanie organizmu

Jedną z największych korzyści zdrowotnych tego warzywa kapustnego jest jego zdolność do naturalnej detoksykacji organizmu . Pomaga nie tylko usunąć toksyny, ale także całkowicie je wyeliminować.

plant, kale, autumn and winter vegetables

Kto nie powinien jeść Jarmużu – Jarmuż przeciwwskazania

Jarmuż to zielone warzywo liściaste bogate w składniki odżywcze. Są jednak osoby, które powinny unikać jarmużu.

Kto powinien unikać jarmużu ?

  • Jarmuż, podobnie jak inne warzywa kapustne, dostarcza wiele goitrogens – związków, które mogą wpływać na metabolizm jodu, prowadząc do zmniejszenia jego stężenia w organizmie, prowadząc do zaburzenia syntezy hormonów tarczycy i nadczynności gruczołów
  • Jarmuż jest również bogaty w szczawiany, co może zwiększać ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych.
  • Osoby z problemami z nerkami lub z historią kamieni nerkowych powinny zatem unikać jedzenia jarmużu lub ograniczyć jego spożycie do niewielkich ilości.
  • Jarmuż zawiera puryny, które mogą powodować problemy u osób z dną moczanową. Jeśli masz którykolwiek z tych schorzeń, najlepiej porozmawiaj z lekarzem lub dietetykiem przed dodaniem jarmużu do swojej diety.

Jak przechowywać jarmuż?

Świeże liście jarmużu można przechowywać na wiele sposobów, aby przedłużyć ich okres przydatności do spożycia.

W celu krótkotrwałego przechowywania jarmuż można umieścić w zamkniętej torbie lub pojemniku w lodówce. Dzięki temu liście będą świeże przez 3-5 dni.

Jeśli potrzebujesz przechowywać jarmuż przez dłuższy czas, możesz zawinąć liście w wilgotny ręcznik papierowy i umieścić je w plastikowej torbie w zamrażarce. Mrożony jarmuż zachowa swoje składniki odżywcze nawet przez 6 miesięcy.

Rozmrażanie mrożonego jarmużu najlepiej robić stopniowo, umieszczając liście na noc w lodówce. Pomoże to zachować konsystencję i smak jarmużu. Przy odpowiednim przechowywaniu możesz cieszyć się świeżym jarmużem przez cały rok.

Jaki rodzaj jarmużu wybrać? – Typy Jarmużu

Jarmuż toskański

Naprawdę mi się podoba! Toskania to rzadki Kale. Ma duże, wąskie, ciemnozielone liście i niezwykle słodki i czysty smak. Liście Jarmużu toskańskiego są czarne i charakteryzują się zwartą powierzchnią.

Są podobne do tego, jak wygląda włoska kapusta. Toskański Kale przypomina moim zdaniem kręcony jarmuż, ale smakuje bardziej słodko i jest też nieco orzechowy. Ten gatunek jarmużu jest mało odporny na suszę bądź zimon, za to ma słodki smak.

Jarmuż kędzierzawy (karbowany)

Jest to najpopularniejsza odmiana jarmużu charkteryzująca się ciemnozielone mięsiste liście. Roślina jest zwykle bardzo twarda i chwiejna ze sztywną, włóknistą łodygą. Liście jarmużu łatwo można zrywać je z łodyg. Smak liści jarmużu jest dość charakterystyczny – pieprzowy. Im młodszy liść, tym jest bardziej miękki.

Jarmuż syberyjski

Te dwa gatunki wydają się być identyczne. Te zielone liście jarmużu syberyjskiego przypominają liście rukoli, które rosną na długich gałęziach w kształcie gałązki z liśćmi chrupiącymi i błyszczącymi.

Struktury w tych roślinach są delikatne w porównaniu z strukturami występującymi w innych typach. To świetnie sprawdzi się na sałatkach lub koktajlach. Usuń łodygi, ponieważ może to stać się niezwykle włókniste, zwłaszcza dla dużych liści.

Jarmuż scarlet

Tu jest kilka purpurowo-fioletowych liści. Jarmuż Scarlet ma bardzo charakterystyczny z jego ciemnoczerwony prawie fioletowy kolor. Ze względu na swoje kolory Jarmuż ten był i jest również uprawiany jako roślina ozdobna.

Inne odmiany jarmużu to: jarmuż portugalski, Czerwony jarmuż rosyjski

Przepisy na soki z jarmużu

Składniki

  • 1 pęczek jarmużu
  • 1 zielone jabłko, wydrążone i pokrojone w plastry
  • 1/2 ogórka obranego i pokrojonego w plastry
  • 1 cytryna, obrana i posiekana
  • 1 cal kawałek imbiru, obrany

Produkt dokładnie umyj. Dodaj wszystkie składniki do sokowirówki i ciesz się! Jeśli nie masz sokowirówki, możesz również wszystko zmiksować i przecedzić za pomocą gazy lub sitka o drobnych oczkach. Pij natychmiast, aby uzyskać najlepsze rezultaty.

green smoothie, smoothie, kale

Wykorzystanie Jarmużu – Jak przyrządzać jarmuż?

Jak przyrządzić Jarmuż? Jarmuż można dodawać do sałatek, smoothies, soków i zup. Jest to idealna żywność dla tych, którzy chcą poprawić swój stan zdrowia i samopoczucie.

Surowy jarmuż ma w sobie dużo goryczy, którą można zmniejszyć, poddając jarmuż obróbce termicznej.

Badania wykazały, że gotowanie może zmniejszyć zawartość składników odżywczych, w tym przeciwutleniaczy, witaminy C i składników mineralnych takich jak potas, żelazo, magnez, cynk i wapń.

Gotowanie na parze zachowało najwięcej przeciwutleniaczy i minerałów w porównaniu z innymi metodami gotowania

Możesz zawsze spróbować zrobić chipsy z jarmużu, prawdopodobnie jedyne czipsy które są zdrowe 😉 i smaczne. Moje dzieci je bardzo lubią.

Oto kilka innych wskazówek dotyczących gotowania i łatwych sposobów na delektowanie się jarmużem:

  • Gotuj jarmuż na parze przez kilka minut (upewniając się, że nie rozgotujesz ich i nie zdenaturujesz białek) i użyj do smażenia lub dań warzywnych
  • Pokrój jarmuż w cienkie plasterki i jedz na surowo w sałatkach wraz z sosem winegret
  • Lekko podsmaż z olejem kokosowym, świeżymi ząbkami czosnku i odrobiną cebuli jako prosty dodatek
  • najłatwiejszy sposób – zrób zielony sok z jarmużu

Jarmuż – kaloryczność jarmuż

Kale zawiera bardzo mało kalorii. Kubek jarmużu zawiera tylko 35kcal !!!! Można go więc jeść i pić w sokach bez martwienia się o wagę.

Regularne stosowanie jarmużu może zatem pomóc zmniejszyć wagę i zapewnić cenne odżywianie dla naszego organizmu.

Kiedy unikać jarmużu?

Jarmuż należy do warzywyw kapustnych, co oznacza, że ma doskonałą dostawę goitrogenu, co może znacząco wpływać na trawienie jodu, w konsekwencji może prowadzić do zmniejszenia jego poziomu jodu.

Zmniejszenie stężenia jodu może prowadzić do powiększenia hormonu tarczycy, dlatego spożywanie jarmuż, szczególnie świeżego, nie jest zalecany u pacjentów z tarczycą.

Goitrogen zawarty w warzywach kapustnych zazwyczaj zmniejsza poprzez gotowanie (związki goitrogenu zawarte w jarmużu i innych nikną pod wpływem wysokiej temperatury)

Dlaczego jeszcze warto jeść jarmuż?- podsumowanie

Podsumowując, jarmuż to odmiana kapusty, która jest bogata w witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Jest również niskokaloryczny i bogaty w błonnik, co sprawia, że jest to idealna żywność dla tych, którzy starają się schudnąć lub utrzymać wagę.

Jarmuż zawiera wiele cennych składników i minerałów, które odpowiadają za jego prozdrowotne właściwości. Jedzenie liści jarmużu może pomóc zmniejszyć ryzyko chorób, takich jak cukrzyca, nowotwory i choroby układu krążenia. Dlatego też, warto spożywać jarmuż regularnie, aby utrzymać zdrowie i dobre samopoczucie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

spis treści